„Se mnou to budete mít těžký, slečno, já jsem na jazyky úplný poleno.“
„Já k Vám vlastně chodím jenom proto, že to po mě chtěj v práci.“
„Mě jazyky ve škole nikdy nešly. Měl jsem špatný známky a učil jsem se jen na testy, abych prolez.“
„Když já se hrozně bojim, že to pokonim, že to řeknu blbě.“
Před dvěma lety jsem se s Croissantem (tehdy 15iměsíčním) vydala poprvé na podzim 2017. Hledala jsem v té době hodnotnou volnočasovou aktivitu, která by přinesla užitek jemu i mě. Měli jsme za sebou ne příliš povedený kroužek pro batolátka, ze kterého jsme oba odcházeli spíše otrávení a unavení. Pak jsem si vzpomněla na přístup a učení Marie Montessori. A všechny souvislosti se najednou spojily. Nácvik praktických dovedností, které by si můj syn nesl po celé dětství až do dospělosti.
Myslím, že jsem byla vždycky celkem normální student jazyků. Poctivě jsem se učila slovíčka, nepravidelná slovesa i gramatiku, psala jsem testy, nechávala se zkoušet ústně před tabulí, taková klasika. „Učíte se to pro sebe, říkávali nám rodiče i učitelé.“ Jenže on si to člověk, když je mu třináct nebo i šestnáct nějak neumí spojit a představit. Navíc jsem v té době řešila úplně jiné věci. Víte jak. Kluci, tělesné proporce, respektive spíše disproporce, jestli mé vlasy mají svůj den, nebo ne a jaký stíny si dneska vezmu na oči. Takže představa, že se mi jazyky budou jednou hodit mě zas až tak úplně nebrala.
Je zhruba půl osmé ráno. Jsem s dětmi v chodbě, oblékáme se na ven, Baguettka a já doprovodíme Croissanta do školky. Máme takový zvyk. Při běžných denních činnostech zpíváme. Při přípravě svačiny, když si Croissant nechce čistit zuby, když hledáme ponožky, když se oblékáme. A tak i teď jede jedna písnička za druhou. Malá Baguettka se v kočárku pohupuje, je na zpívání zvyklá odmalinka. Jedna písnička skončí, druhá začíná, slova se ujímá Croissant.